KLARÄLVEN
FLOTTNINGEN PÅ KLARÄVEN
De flesta industrier och utskeppningshamnar låg i regel vid kusterna medan
de stora skogsområdena låg i inlandet. I tidernas begynnelse var inte vägnätet
så väl utbyggt och lastbilarna var inte så stora och starka. Vattendragen var
lämpliga transportleder, redan på 1600 -talet flottades timmer till skepsmaster
i Klarälven. Under 1800 -talet flottades virke på älvar, åar och sjöar. Ibörjan
blandades alla ägares virke under transporten. För att få bättre kontroll över
hanteringen bildades en organisation som kallades 'Herrar timmerhandlare på Clara
elf och däri fallande vattendrag'. Detta var omkring 1830, denna organisation var
starten för 'Klarälvens Flottningsförening' som bildades 1893.
I Skandinavien var det vanligt med lösflottning. Virket märktes med ägarens märke
i ena änden av stocken. Ett sätt var att använda märkyxor på senare tid användes
också färgmärkning. De enskilda stockarna flöt löst med strömmen till ett skiljeställe
där det samlades ihop och sorterades i buntar som sedan bogserades med båt till
industrin. I Forshaga kommun fanns två skiljeställen, ett mindre i Löved och ett vid
sjön Lusten. Vid skiljestället samlades folk från olika håll av Värmland för att
arbeta under den intensiva sommarsäsongen. Lustens skilje hade bostads baracker och
anställd kökspersonal som serverade mat tre gånger om dagen. Oavsett varifrån arbetarna
kom, kallades alla 'Ekshäringar'.
Klarälven var den största flottleden i Värmland. Över 40 mil lång när man räknar med
Trysilälvens längd inne i Norge (Det är där Klarälven börjar). De sista åren kom nästan
allt flottgods från Trysilområdet. Timmer flottning var en stor industri, under
rekordåret 1957 flottades virke för motsvarande 26 700 lastbilar med släp!
Klarälven var en ganska lättflottad älv. Det fanns inte så många forsar och fall, iallafall
inte på den svenska sidan. 1962 byggdes Höljes kraftverk, detta underlättade för flottningen
då man fick Höljessjön som magasin för virket från Norge. Vatten nivån i Klarälven blev också
lättare att kontrollera.
Från skiljena vid Lusten och Löved bogserades virket av bogserbåtar som var uppkallade efter sin
hemmahamn. I sjön Lusten numrerades de i den ordning de köptes in. Det var ett riktigt vårtecken
när de gröna och vita Lusten båtarna kom dragandes på sina långa släp på Klarälven genom
Karlstad. Någon gång under 1930 -talet skrev en flicka i en skoluppsats: 'Nu har våren kommit
och med den Lustarna!'. Ett bogserdrag kunde vara omkring 550 meter långt och innehålla
ca 10 000 stockar, en imponerande syn. På hösten tog manskapet reda på 'rumpan', slutrensningen.
Allt virke som fastnat på land, allt virke skulle vara borta när säsongen var över.
Stora Skog ägde allt virke som flottades de sista 10 åren, därför behövdes inte skiljeställen eller
bogserbåtar längre. 1982 lades Lustens skilje ner och Lusten båtarna försvann från Klarälven. Allt
virke lösflottades nu från Norge hela vägen ner till Skoghallsverken i Karlstad.
- 1991 på hösten lades flottningen på Klarälven/Trysilälven ner.
Klarälvens Flottningsförening var landets sista aktiva flottningsförening.
- 27 november 1997 blev Klarälven avlyst som allmän flottled av regeringen.
Därmed upphörde rättigheterna att flotta virke på landets sista flottled.
- 27 mars 1998 upplöstes Klarälvens Flottningsförening på Hedegårds Pensionat
i Ekshärad.
Numera transporteras allt virke med lastbil eller tåg. Den enda flottning som sker i älven nuförtiden
är turisterna som åker timmerflotte på semestern.
Ekshärad sidan